Al geruime tijd werk ik op het Auris College in Rotterdam. Een school voor voortgezet speciaal onderwijs (VSO) met dove en slechthorende leerlingen, leerlingen met ernstige spraak/taalproblemen (ESM) en leerlingen met autisme, waarbij de communicatieve problemen centraal staan tussen de 12 en 20 jaar. In 2008 heb ik hier een talentgroep opgezet voor beeldende vorming om talentvolle jongeren zelf hun eigen talent te laten ontdekken.
Ik zag dat veel jongeren bijzondere talenten hebben. Ze hebben een passie voor tekenen, voor games, voor een bijzondere fantasiewereld, maar dat werd door hen zelf niet als talent gezien. Door negatief gedrag of onbegrip waren de bijzondere vaardigheden niet meer zichtbaar. Beeldende vorming kan voor veel jongeren een heel krachtig middel zijn om zich te uiten en zichzelf te zijn. In mijn talentgroep komen mijn jongeren tot bloei. Zij bepalen zelf hun route en ik begeleid waar dat nodig is.
Zelfvertrouwen bij jongeren is heel belangrijk. Als je dat zelfvetrouwen niet (meer) hebt, dan is het heel belangrijk dat er iemand is die wel in je geloofd. Ik ben een begeleider/docent die jongeren laat zien welke talenten ze hebben en leert hoe ze deze kunnen ontwikkelen. Dit is een langzaam proces. Samen met de jongeren besteden we veel aandacht aan presentaties van het werk (galeries, musea of in de wijk). Dit geeft de leerlingen niet alleen zelfvertrouwen, maar het legt ook weer de regie bij hen zelf terug.
De laaste 5 foto’s zijn werk van oud leerlingen.